Monday, 23 January 2012

moobi-news | negara kita, negara luar

"negara kita, negara luar"? agak-agak apalah lomo nak terangkan ek. negara luar, maksud lomo, negara Jepun, Amerika, Britain, Korea, Russia, dan banyak lagi negara yang maju. sekarang ni lomo tengok, kpop, jpop telah menguasai minda pemikiran remaja-remaja sekarang. lomo pun tak terkecuali lah. pengaruh korea sangat luas sehingga pakcik makcik pun sangat meminati drama-drama korea. dan ada yang sanggup mengambil kelas belajar bahasa korea kerana ingin memahami isi-isi lirik, dialog dalam drama, dan ingin bercakap bahasa korea sedangkan kita diMalaysia. ada yang sanggup mengikat perut dari membeli makanan dan minuman bagi pelajar sekolah kerana minat terhadap negara tersebut yang mendalam. sanggup membeli tiket 3 hari 2 malam untuk menikmati dan melihat dengan mata kita sendiri keindahan di negara tersebut. lomo bukan nak halang, boleh sangat apatah lagi kita menceburi bahasa-bahasa asing.

tapi pernah kah anda semua terfikir, kan bagus kalau orang britain ka, orang korea ka, orang jepun ka berminat untuk mendalami bahasa malaysia, mendengar lagu kita, menonton drama kita. topik kita sekarang bukan pasal negara, tapi rakyat. generasi kita lah yang akan memajukan negara, menaikkan nama negara. satu berita lepas mengatakan , kemajuan negara korea puratanya sama sahaja dengan kemajuan malaysia tapi kini, kemajuan mereka telah tercampak jauh dari kita dan telah mengalahkan jepun. kini, samsung, lg mendapat sambutan orang ramai. kita kini sangat ketinggalan walaupun sebenarnya kita sangat berkemampuan untuk memajukan negara ini.kita saja yang lalai melihat kemajuan negara berikut( tarian kpop & drama) , kita saja yang leka bercerita tentang jejaka tampan kelahiran korea di kelas, sanggup menghadap youtube selama berjamnya untuk menari kpop sedangkan dengan berjam-jam itu lah, kita boleh membaca buku untuk mengharumkan nama malaysia, masa depan yang cerah, ekonomi yang tidak terjejas, menghabiskan masa menonton seluruh episod ' boys over flower ' dari pagi sampai ke malam. jikalau , kita berusaha , orang yang memandang tinggi kepada kita sama macam kita memandang tinggi terhadap negara-negara tersebut. korea memang pelat bahasa inggeris, tetapi itu dulu, kini, mereka antara yang sangat fasih dalam bahasa antarabangsa itu. kerana mereka sedar, mereka ingin menjadikan negara mereka seperti jepun, amerika. dan mereka sangat pandai, mereka menarik perhatian orang ramai dengan hiburan untuk orang ramai ingin mendalami bahasa tersebut dan ,membeli barangan produk dari negara korea, seperti etude. sangat pandai. jadi, jangan lah kita hanya ingin mencontohi tarian mereka dan pelbagainya yang melalaikan. sebaliknya kita cuba mencontohi kepandaian mereka menarik perhatian dunia, kepandaian mereka, dan cuba mencipta sesuatu. jika kita asyik saja dengan hiburan sampai kita sendiri tak tergerak dan tak maju kehadapan, lama kelamaan, bukan negara lain yang memandang rendah terhadap kita malah orang korea pun memandang serong terhadap kita dan negara kita lingkup jadi macam negara yang tidak punya wawasan. lomoo yakin rakyat malaysia boleh! kerana belajar bahasa korea bukannya senang, dan dapat memahami pelbagai bahasa bermakna yang generasi kita sangat membanggakan dan boleh capai dari apa yang kita impikan. para motivasi mengatakan, belajar berjalan dan belajar bahasa asing ialah perkara yang paling susah. jadi, tak tersebut yang belajar sejarah, sains, math sangat susah sehingga putus asa untuk mendalami subjek tersebut. ingat, majukan negara. lomoo nak sangat tengok negara kita pecah rekod mempunyai bangunan yang sangat cantik dan unik hingga menarik perhatian pelancong( arkitek) , mengeluarkan kereta buatan malaysia ( perodua , proton bukan buatan malaysia, hanya dijenamakan) , mencipta barangan baru( seperti ipad, iphone , plasma) , nicol david, lee chong wei , harimau muda telah mengharumkan nama malaysia, mereka sangat bangga kerana dapat membanggakan malaysia. kamu bila lagi?

tapi agaknya bila akan terjadi yang lomo nak tengok tu?sebenarnya, secepat mungkin pun boleh, tapi bergantung kepada generasi muda yang sedar atau tidak. budak kelas hujung pun boleh memperolehi 8A dalam pmr, kenapa?? kerana dia mempunyai kesedaran dan mahu memajukan negara. alangkah bagus generasi muda dan sekolah kita seperti sekolah dan budak di jepun. sekolah di jepun, sapa yang gagal, ulang balik! haha, itu sebenarnya yang buat negara mereka maju, kerana mereka dipaksa dan akhirnya, minat belajar mereka sangat mendalam. lomo nak macam tu! lomo bukan nak bandingkan tapi cubalah kamu semua renungkan. lomo harap adalah kementerian pelajaran malaysia nak baca ni. lomo yakin kamu semua boleh, kalau tak boleh , kamu semua tak boleh nak buat facebook, sebab tak faham nak buatnya, kamu semua tak boleh nak faham bahasa korea, tak boleh nak main game sebab tak faham. itu bergantung kepada minat seseorang kerana korang minat korea lah, korang berhempas pulas nak menghafal lirik korea, belajar bahasanya. kalau tak minat math, tak payah buat math. sedarlah wahai generasi muda. kamu boleh ! lomo pun generasi muda. sama-sama lah kita berjuang. jangan beri pemikiran dijajah pula. setakat dengar dan menonton drama korea sekadar hobi boleh.jangan lah sebagai rutin harian . -lomoonakmalaysiamaju-

*kalau nak maju, otak kena ready. sedar dan berjuang habisan. baru korea pandang sampai terdongak kat malaysia.






Saturday, 21 January 2012

moobi-health | tips kesihatan

tips kesihatan

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh Agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah spt:-

1. Bersenam @ beriadah.
2. Mengawal makanan.

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda.jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan).

1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. amalkan minum segelas air sejuk setiap pagi.

3. buat muslim, waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. jangan makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5.makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

moobi-health | diet

DIET


Tiada satu makanan yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Contohnya, beras membekalkan karbohidrat, manakala ikan kaya dengan protein.
Piramid makanan merupakan panduan yang berjaya membantu kita merancang makanan harian yang seimbang

Tabiat Makanan Yang Sihat

Amalkan tabiat makan sajian makanan yang seimbang, seing mempelbagai makanan yang dimakan, dan tidak memilih makan yang digemari sahaja.
1.Makan mengikut waktu bukan kerap makan atau biarkan perut terlalu kosong
2.Displin diri dalam pengambilan makanan dengan aktiviti supaya sihat dan berat badan dapat dikawal
3.Mengamalkan pengambilan makanan yang terjaga kebersihannya
4.Minum air masak secukupnya kerana tiga perempat tubuh badan manusia terdiri daripada air
5.Jangan mudah dipengaruhi iklan untuk memakan makanan yang manis, tinggi kandungan garam , terlalu berlemak dan berminyak

JANGAN sesekali anda terperangkap dan termasuk dalam peratusan diet ini!

JALAN SALAH:
kurangkan makan seperti tidak makan malam
KESAN:
Otot mengecut, air dalam badan mengurang dan kadar metabolisma
turun mendadak. Lemak masih kekal.
KEPUTUSAN:
Kurus sekejap, semua KG yang hilang datang kembali bersama beberapa KG lagi sebagai saguhati. Kemungkinan mendapat penyakit GASTRIK sangat tinggi

JALAN SALAH:
Ambil pil pelangsingan.
KESAN:
Selera makan langsung hilang, loya, pening-pening, jika tersalah ambil, kesihatan terjejas.
KEPUTUSAN:
Berat turun hanya pada peringkat awal, jika berhenti ambil pil, selera makan datang kembali berganda-ganda dan gemuk semula berganda-ganda.

JALAN SALAH:
Makan buah-buahan sahaja.
KESAN:
Badan menjadi kurang bertenaga kerana nutrisi tidak lengkap dan seimbang. Tekanan
kerana terpaksa makan makanan yang sama berulang-ulang.
KEPUTUSAN:
Diet tidak kekal lama, mudah berputus asa!

JALAN SALAH:
Ambil produk dari syarikat baru
KESAN:
Kredibiliti syarikat tidak sempurna, sentiasa mengejar keuntungan sahaja. Kesan sampingan jangka panjang tidak diketahui.
KEPUTUSAN:
Wang habis begitu sahaja. Kesan sampingan jangka panjang (atau pendek) menyebabkan tahap kesihatan kita terjejas.


 15 Best Diet Tips Ever

Everyone knows the keys to losing weight: Eat less and exercise more. Sounds simple enough, but in the context of real life and its demands, it can be anything but simple. So how do successful losers do it? To find out, asked experts across the country for their best diet tips.

Here's what they said:

Best Diet Tip No. 1: Drink plenty of water or other calorie-free beverages.
People sometimes confuse thirst with hunger. So you can end up eating extra calories when an ice-cold glass of water is really what you need.

"If you don't like plain water, try adding citrus or a splash of juice, or brew infused teas like mango or peach, which have lots of flavor but no calories,"

Best Diet Tip No. 2: Think about what you can add to your diet, not what you should take away.
Start by focusing on getting the recommended 5-9 servings of fruits and vegetables each day.

"It sounds like a lot, but it is well worth it, because at the same time you are meeting your fiber goals and feeling more satisfied from the volume of food,"

You're also less likely to overeat because fruits and vegetables displace fat in the diet. And that's not to mention the health benefits of fruits and vegetables. More than 200 studies have documented the disease-preventing qualities of phytochemicals found in produce.
Work vegetables into meals instead of just serving them as sides on a plate.
"I love to take seasonal vegetables and make stir-fries, frittatas, risotto, pilafs, soups, or layer on sandwiches, It is so easy to buy a variety of vegetables and incorporate them into dishes."

Best Diet Tip No. 3: Consider whether you're really hungry.
Whenever you feel like eating, look for physical signs of hunger, suggests Michelle May, MD, author of Am I Hungry?

"Hunger is your body's way of telling you that you need fuel, so when a craving doesn't come from hunger, eating will never satisfy it,"

When you're done eating, you should feel better -- not stuffed, bloated, or tired.
"Your stomach is only the size of your fist, so it takes just a handful of food to fill it comfortably"

Keeping your portions reasonable will help you get more in touch with your feelings of hunger and fullness.

Best Diet Tip No. 4: Be choosy about nighttime snacks.

Mindless eating occurs most frequently after dinner, when you finally sit down and relax.

"Sitting down with a bag of chips or cookies in front of the television is an example of eating amnesia, where you mindlessly eat without being hungry, but out of habit,"

Either close down the kitchen after a certain hour, or allow yourself a low-calorie snack, like a 100-calorie pack of cookies or a half-cup scoop of low-fat ice cream. Once you find that you're usually satisfied with the low-cal snack, try a cup of zero-calorie tea.



Best Diet Tip No. 5: Enjoy your favorite foods.

"I think putting your favorite foods off limits leads to weight gain because it triggers 'rebound' overeating,"
Instead of cutting out your favorite foods altogether, be a slim shopper. Buy one fresh bakery cookie instead of a box, or a small portion of candy from the bulk bins instead of a whole bag.
"You can enjoy your favorite foods, but you must do so in moderation,"

Best Diet Tip No. 6: Enjoy your treats away from home.

When you need a treat, i suggests taking a walk to your local ice cream parlor or planning a family outing.
"By making it into an adventure, you don't have to worry about the temptation of having treats in the house, and it is a fun and pleasurable way to make it work when you are trying to lose weight,"
And for those times you just can't get out? i stocks my kitchen with fresh fruit, which i thinks can be every bit as delicious as any other dessert.

Best Diet Tip No. 7: Eat several mini-meals during the day.

If you eat fewer calories than you burn, you will lose weight. But when you're hungry all the time, eating fewer calories can be challenging.
"Studies show people who eat 4-5 meals or snacks per day are better able to control their appetite and weight,"
i recommends dividing your daily calories into smaller meals or snacks and enjoying as many of them as you can early in the day -- dinner should be the last time you eat.

Best Diet Tip No. 8: Eat protein at every meal.

Protein is more satisfying than carbohydrates or fats, and thus may be the new secret weapon in weight control.
"Dietshigher in protein [and] moderate in carbs, along with a lifestyle of regular exercise, have an excellent potential to help weight loss,"
Getting enough protein helps preserve muscle mass and encourages fat burning while keeping you feeling full. So be sure to include healthy protein sources, like yogurt, cheese, nuts, or beans, at meals and snacks.

Best Diet Tip No. 9: Spice it up.

Add spices or chiles to your food for a flavor boost that can help you feel satisfied.
"Food that is loaded with flavor will stimulate your taste buds and be more satisfying so you won't eat as much,"
When you need something sweet, suck on a red-hot fireball candy for a long-lasting burst of sweetness with just a few calories.

Best Diet Tip No. 10: Stock your kitchen with healthy convenience foods.

Having ready-to-eat snacks and meals-in-minutes staples on hand sets you up for success. You'll be less likely to hit the drive-through or call in a pizza order if you can make a healthy meal in 5 or 10 minutes.
 stocks kitchen with:
  • 94% fat-free microwave popcorn (20-25 calories per cup, and you can make it in two minutes or less)
  • Frozen vegetables
  • Bags of pre-washed greens
  • Canned diced tomatoes
  • Canned beans
  • Whole-grain wraps or pitas
  • Pre-cooked grilled chicken breasts
  • A few containers of pre-cooked brown rice
Within minutes, she can toss together a healthy medley.

Best Diet Tip No. 11: Order children√Ęs portions at restaurants.

"When you are eating out, order a child's pizza or a small sandwich as an easy way to trim calories and get your portions under control,
Another trick is to use smaller plates. This helps the portions look like more, and if your mind is satisfied, your stomach likely will be, too.

Best Diet Tip No. 12: Eat foods in season.

"If you don't love certain fruits or vegetables, it could be because you ate them out of season when they have little taste or flavor, When you eat seasonally, fruits and vegetables are more flavorful, at their best, and I promise you won't be disappointed."

Best Diet Tip No. 13: Swap a cup of pasta for a cup of vegetables.

Simply by eating less pasta or bread and more veggies, you could lose a dress or pants size in a year.
"You can save from 100-200 calories if you reduce the portion of starch on your plate and increase the amount of vegetables,"

Best Diet Tip No. 14: Use non-food alternatives to cope with stress.

Sooner or later, you're going to be faced with a stressful situation. Instead of turning to food for comfort, be prepared with some non-food tactics that work for you.
i suggests reading a few chapters in a novel, listening to music, writing in a journal, practicing meditative deep breathing, or looking at a photo album of loved ones.

Best Diet Tip No. 15: Be physically active.

Although it may seem counterintuitive, don't use exercise either to punish yourself for eating or to "earn" the right to eat more.
"When you do, it sets up a negative thought pattern, which is why so many people say they hate to exercise,"
Instead, focus on how great you feel, how much better you sleep and how much more energy you have when you exercise. Physical activity is good for you whether you are trying to lose weight or not, so keep it positive and build a lifelong habit.